TUHAN memberi 3 hari,Kemarin yg berlalu,Sekarang yang berlaku,Esok yg kita tidak tahu

3 perkara pilih hat mana???

Saturday

IKHLAS





Bukan mudah untuk ikhlas. Semakin dicari semakin misteri.Memang ikhlas itu rahsia dalam rahsia ALLAH.Melakukan sesuatu kebaikan bukan kerana ALLAH..itu tidak ikhlas….Meninggalkan satu kejahatan bukan kerana ALLAH…itu pun tidak ikhlas…..

Teringat pula pesanan Iman Ghazali..ketika muridnya bertanya..."Tuan,bagaimana keadaanku..ketika mulutku berzikir..tetapi hatiku masih lalai...?"..Lalu Iman yg arif dalam keajaiban hati itu pun berkata"Teruskanlah berzikir walau hatimu lalai kerana sekurang-kurangnya lidahmu akan terselamat daripada berkata-kata yg kotor dan sia-sia....

Teringat pula apa yg ditanyakan oleh Abu Hurairah kepada Nabi Muhammad s.a.w…tentang seseorang yang mengerjakan solat tetapi masih mencuri. Lalu RasulALLAH saw menegaskan solat orang itu lambat laun akan menghilangkan tabiatnya yang buruk itu…


Bagaimana untuk ikhlas

- Lakukanlah sesuatu dengan mengharapkan keredhaan Allah. Bermohonlah kepada ALLAH agar benih keikhlasan hati kita semata-mata kerana-Nya.Berdoalah.

"Ya ALLAH, aku memohon perlindungan kepada-Mu dari perbuatan menyekutukan-Mu sementara aku mengetahuinya, dan aku memohon ampun terhadap perbuatan syirik yang tidak aku ketahui."
(Hadits Shahih riwayat Ahmad)

 “Ya ALLAH, jadikanlah seluruh amalanku amal yang saleh, jadikanlah seluruh amalanku hanya kerana ikhlas mengharap wajahmu, dan jangan jadikan sedikitpun dari amalanku tersebut kerana orang lain.”
 (Umar bin Khattab radhiyallahu ‘anhu)

- Sembunyi kanlah amal kebaikan.

“Tujuh golongan yang akan ALLAH naungi pada hari di mana tidak ada naungan selain dari naungan-Nya yaitu pemimpin yang adil,pemuda yang tumbuh di atas ketaatan kepada ALLAH, lelaki yang hatinya senantiasa terikat dengan masjid, dua orang yang mencintai kerana ALLAH, bertemu dan berpisah kerana-Nya,seorang lelaki yang diajak berzina oleh seorang wanita yang cantik dan memiliki kedudukan,namun ia berkata: sesungguhnya aku takut kepada ALLAH, seseorang yang bersedekah dan menyembunyikan sedekahnya tersebut hingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diinfakkan oleh tangan kanannya danseseorang yang mengingat ALLAH di waktu sendiri hingga menitislah air matanya.” 
(HR Bukhari Muslim).

- Takut amalan tidak diterima oleh ALLAH

Dan orang-orang yang memberikan apa yang telah mereka berikan, dengan hati yang takut, (kerana mereka tahu bahawa) Sesungguhnya mereka akan kembali kepada Tuhan mereka.”
 (Surah.. Al Mu’minun: 60)

 Jangan mengukur kesempurnaan digaris permulaan amal. Beramallah walau hati terganggu oleh mazmumah dan ikhlas diintai oleh riak dan sum'ah. Pedulikan ujub yg menanti masa untuk menyusup. Tegar dan relakan sahaja
Jika dirimu masih melakukan kejahatan, ingatlah itu bukan alasan untuk berhenti melakukan kebaikan. Bahkan iringilah perbuatan dosa dgn kebaikan kerana kebaikan itu lambat cepat akan menghapuskan kejahatan…

Teruskanlah wahai diriku seikhlas mungkin..walaupun ku tahu ikhlas itu sangat rahsia

Wallahu'alam